Samochody napędzane energią elektryczną zyskują sobie coraz większą popularność i już niedługo mogą stać się realną alternatywą dla silników spalinowych. Jednak warto zadać pytanie: jak takie silniki działają i skąd pobierają niezbędną energię? Najczęściej tego typu pojazdy napędzane są prądem stałym, który może pochodzić z różnych źródeł. Może to być na przykład akumulator, który będzie ładowany zewnętrznie, czyli przy pomocy specjalnych stacji ładowania, które miałyby zastąpić w przyszłości stacje benzynowe.
Istnieje kilka typów akumulatorów:
- kwasowo-ołowiowe,
- niklowo- wodorkowe,
- tzw. „Zebry„ (na bazie chlorku aluminium i chlorku sodu)
- i najczęściej wykorzystywany w samochodach elektrycznych – akumulator litowo-jonowy.
W samochodach hybrydowych (czyli takich, które mają zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny) część energii produkowana jest przez spalinową część silnika, a część odzyskuje się z energii wytworzonej podczas hamowania. Także z energii wytworzonej podczas pracy amortyzatorów można uzyskiwać energię elektryczną.
Sprawą dalszej przyszłości będą samochody zasilane energią słoneczną, przez ogniwa fotowoltaiczne. Na razie taki napęd występuje tylko w eksperymentalnych, koncepcyjnych pojazdach. Także ewentualne ładowanie pojazdu nie na specjalnej stacji lecz z domowego gniazdka jest na razie melodią przyszłości. Mimo pozornego skomplikowania samochody o napędzie elektrycznym będą dużo łatwiejsze w eksploatacji niż tradycyjne, spalinowe maszyny.
Tagi: Akumulator kwasowo ołowiowy, akumulator litowo-jonowy, Akumulator niklowo-wodorkowy, napęd elektryczny
Skomentuj