LPG to alternatywne dla benzyny źródło energii do napędzania samochodów. Bardzo popularne w Polsce, dzięki niższej niż benzyna cenie, ale zdobywające coraz większą popularność w krajach Europy Zachodniej. Do jego popularyzacji przyczyniły się dwa czynniki: ekonomiczność i ekologiczność. Przyjrzyjmy się czy samochody z napędem zasilanym LPG rzeczywiście pozwolą nam zaoszczędzić i ochronić środowisko.
Technologia spalania LPG jest dokładnie taka sama jak w tradycyjnym silniku spalinowym, należy jedynie założyć w samochodzie specjalną instalację (koszt od 1500 do 6000 zł) oraz wygospodarować w bagażniku miejsce na zbiornik, w którym gaz będzie przechowywany. Jak więc jest z tym oszczędzaniem, przecież dopiero co wydaliśmy dużą kwotę na założenie instalacji? Gaz jest wciąż tańszy (chociaż różnica jest mniejsza niż kiedyś) niż benzyna. Szacuje się, że spadek wydatków na paliwo może wynieść nawet 50% w stosunku do tradycyjnej benzyny.
Jednak nie jest tak różowo. Spalanie gazu powoduje zwiększone wydalanie pary wodnej, co z kolei powoduje szybsze pojawienie się korozji w układzie wydechowym. Takich przykładów jest więcej. Wydaje się więc, że wiele zleży tu od typu samochodu i tego jak szybko zaczniemy odczuwać szybsze zużywanie się części silnika. Poza tym, nawet jeśli mamy instalacje LPG i tak będziemy potrzebowali benzyny, bowiem wskazane jest uruchamianie silnika przy jej pomocy, a dopiero po jego rozgrzaniu włączenie wtrysku gazu.
Przejdźmy teraz do aspektu ekologicznego. Gaz LPG ma mniejszą zawartość siarki i w ogóle, w odróżnieniu od tradycyjnej benzyny, nie zawiera ołowiu, więc nie wydala ich do atmosfery. To zdecydowany plus. Trzeba jednak pamiętać, że benzyna także się zmienia i jest przystosowywana do norm ekologicznych, a co za tym idzie również w niej zawartość siarki się zmniejsza. Duże znaczenie ma tu też generacja instalacji LPG, te z pierwszej mają bowiem większą emisję spalin niźli tradycyjne pojazdy napędzane benzyną. Jeżeli więc stawiamy na ekologię należy wybrać, oczywiście droższą, instalację najnowszej generacji.
Na plus LPG przemawia mniejsza emisja dwutlenku węgla, a to o niego głównie chodzi ekologom. Pod tym względem samochód z napędem LPG bije na głowę benzyniaka. Ekologiczność pojazdów zasilanych LPG jest dosyć dwuznaczna. Są one ekologiczne, gdy są nowej generacji, niestety ok. 70% pojazdów z takim źródłem energii na naszych drogach to maszyny z instalacją pierwszej i drugiej generacji, które mogą się okazać bardziej szkodliwe dla środowiska niż samochody napędzane benzyną.
Tagi: LPG, Ograniczanie spalin, Pojazdy ekologiczne, technologie ekologiczne
Skomentuj